måndag 7 mars 2016

Önskar att Sjarapova istället berättat att hon ska lägga av

Hennes dopingskandal skadar tennisen svårt
Då Maria Sjarapova igår meddelade att hon under måndagen skulle hålla presskonferens tog ryktet fart:
”Den ryska tennisikonen har beslutat sig för att sluta efter alla efterhängsna skador”
Jag önskar att det hade varit så.
Sjarapovas erkännande att hon testat positivt gör sporten långt mer skada än om hon beslutat sig för att lämna den.
Visst, hon är det största namnet i damtennisen bakom Serena Williams och ur PR-synpunkt oerhört värdefull för sporten. Men den lucka som skulle ha uppstått efter henne hade fyllts på mycket kortare tid än det tar att tvätta bort dopningsstämpeln.
Det var under årets Australian Open som den snart 29-åriga ryskan testade positivt för substansen meldonium, samma substans som svenskan Abeba Aregawi testade positivt och som blev dopningklassat så sent som vid årsskiftet.
Sjarapova säger att hon tagit meldonium sedan 2006 men helt missat att preparatet förbjöds vid årsskiftet.
Att hon och hennes gigantiska stab - med rådgivare på alla tänkbara områden – ska ha missat detta förefaller märkligt och i synnerhet få eftersom substansen fanns på Wadas bevakningslista under 2015.
Sjarapova ska i alla fall ha heder för att hon inte lägger skulden på andra.
– Jag tar fullt ansvar för det här. Det är min kropp och det är jag som ansvarar för vad jag stoppar i min kropp, sa hon på dagens presskonferens.
Vidare sa hon:
– Jag har gjort ett jättestort misstag. Jag har svikit mina fans och jag har svikit min sport. Jag vill inte avsluta min karriär så här.
Frågan är om hon kommer att tvingas göra det.
Med tanke på hur illa och i vissa fall omoraliskt tennisen genom åren skyddat en del dopade spelare befarar jag att de styrande lär hitta förmildrande omständigheter i Maria Sjarapovas fall.
Att WTA-touren så här flera timmar efter ryskans presskonferens fortfarande inte publicerat nyheten på sin hemsida är beklämmande men tyvärr föga förvånande.
Det kan förefalla konspiratoriskt men med tanke på hur det sett uti historien är det svårt att göra sig kvitt frågan:
Hade vi fått veta att Sjarapova testat positivt om hon själv inte berättat?

2 kommentarer:

  1. Chockerande att en förebild för så många unga idrottsutövare i 10 års tid tagit medicin som är till för svårt sjuka hjärtpatienter. Även om ämnet tidigare inte funnits på dopningslistan funderar man ju hur man kommer på idén att börja använda det. Precis som alla skidåkare som använder astmamedicin fastän de inte har några problem med andningen. I somras var mina barn stolta och lyckliga efter att ha fått autografer av sin idol. Idag måste de skämmas för att deras förebild och bränsletank till att själva försöka bli riktigt duktiga, medvetetet ätit otillåten kost för att på något sätt kunna konkurrera med Williams. Är någon förvånad egentligen ?
    Det dröjer inte många månader innan fler tennisstjärnor får lämna tillbaka sina titlar och radera sina namn ur historieböckerna.
    Sorgligt :(

    SvaraRadera
  2. Hej Jonas! Du avslutar med att ställa frågan om vi skulle fått veta att Sharapova testat positivt om hon inte själv valt att berätta. Att wta helst skulle vilja mörka detta är beklagligt men inte förvånande. Men att Wada skulle mörka det förstår jag inte och isåfall skulle väl allmänheten fått veta detta även om Sharapova inte berättat?

    SvaraRadera