![]() |
GS fångad på bild inför tillträdandet... |
Det finns självfallet en rad
bidragande orsaker varav en är den nästan osannolika oförmågan
att hitta en driftig och ihärdig generalsekreterare. De enstaka undantagen är just undantagen som bekräftar regeln.
![]() |
..här samma dag och rubben äter jag upp |
Botten tycktes nådd då Henrik Källén
härjade som värst men nej, efterträdaren Ulf Dahlström är
istället så osynlig att inte ens Missing People lär kunna hitta
honom.
Ansvaret för att olyckorna avlöser
varandra på den viktiga posten vilar på förbundsstyrelsen. Det är
deras jobb att hitta rätt man eller kvinna.
Men i detta fall saknar jag all grund
för att rikta kritik mot ordföranden Stefan Dahlbo och hans
styrelsekollegor, tyckte nämligen själv att Ulf Dahlström var ett bra val - Dahlström kan vara ett kap - även om han på min favoritlista låg
efter namn som bland andra Thomas Wallén, Olof Stenhammar och Nina Wennerström.
Efter tre år kan vi konstatera att
Dahlström inte levt upp till vare sig omgivningens förväntningar
eller till sina egna målsättningar.
”Jag kan den kommersiella delen av
idrotten och ett stort mål i mitt nya arbete blir att öka
förbundets intäkter”, sa Dahlström i en SvD-intervju -"Svensk tennis ska bli världsledande" - 13 mars 2012.
Mycket diplomatiskt uttryckt kan man
säga att Dahlström inte varit i närheten av att nå målen.
Förbundet förlorar nästa år sin huvud-
sponsor SEB och vips försvinner
då drygt 70 procent av sponsorintäkterna.
I sin årskrönika (23/12 2014) på
förbundets hemsida håller Dahlström fast vid sitt mål om ökade
intäkter men medger samtidigt att han själv inte räcker till.
”Ett stort mål för mig är att öka
förbundets intäkter och en del i den här processen blir att
anställa en marknadsansvarig under våren.”.
Generalsekreteraren som hade som en av
sina främsta uppgifter att öka intäkterna ska nu alltså anställa
en som gör jobbet.
Jisses!
Accepterar verkligen tennis-Sverige
detta?
I så fall: HUR kan tennis-Sverige
acceptera detta våldsamma slöseri med medlemsavgifter och statliga
bidrag?
Flera av de förbundsanställda jag
talat med tycker att Ulf Dahlström gör ett bra jobb internt. Han är
också mannen bakom den kommunikationssatsning som gjorts för att nå
ut bättre till tänkbara sponsorer.
Det är i och för sig vällovligt men
ändå att börja i fel ände. Är själv lekman i
affärsvärlden men nog är det väl bättre att börja med att skapa
en stark produkt och först därefter kommunicera den?
Hur mycket har den omtalade
kommunikationssatsningen kostat? Vilka sportsliga satsningar hade
kunnat göras för dessa pengar?
Om jag var klubbmedlem skulle jag vilja
ha svar på dessa frågor på årsmötet i Uppsala 24-25 april.
Där kan man kanske också väcka
frågan varför Dahlström inte tagit mer aktiv del i
kommunikationssatsningen. Som generalsekreterare har han en plattform
som ger möjlighet att höras och synas, inte bara inom svensk tennis
utan även i den idrottspolitiska debatten.
Tyvärr har Dahlström valt att varken höras eller synas.
Till sist: svensk tennis är säkert
ingen lättsåld produkt (även om Catella nyligen satsade 10 miljoner kronor på ett Good to Great-team) då det som nu saknas en fixstjärna. Det
finns också begränsat utrymme för förbundet att skaffa intäkter genom Davis Cup- och
Fed Cup-lagen beroende på att Internationella tennisförbundet
(ITF) inte gärna delar med sig av kakan.
Men inte ens det tillsammans kan
försvara att förbundet i dagsläget ser ut att minska sina
sponsorintäkter 2016 från 6.3 miljoner till 1.8 miljoner kronor.
Om Ulf Dahlström inte innan dess
presenterar en ny penningstark huvudsponsor skulle det inte förvåna
om han officiellt ”säger upp sig” och i hemlighet får ett bra
avgångsvederlag.
Sådan sorti har andra
generalsekreterare gjort före honom.