torsdag 29 januari 2015

Osynlig GS måste i alla fall visa att han kan nå resultat

GS fångad på bild inför tillträdandet...
Varför har Svenska tennisförbundets sponsorintäkter halverats sedan 2007? Varför tappar förbundet plötsligt en huvudsponsor som genom alla år stöttat svensk tennis i vått och torrt?
Det finns självfallet en rad bidragande orsaker varav en är den nästan osannolika oförmågan att hitta en driftig och ihärdig generalsekreterare. De enstaka undantagen är just undantagen som bekräftar regeln.
..här samma dag och rubben äter jag upp
Botten tycktes nådd då Henrik Källén härjade som värst men nej, efterträdaren Ulf Dahlström är istället så osynlig att inte ens Missing People lär kunna hitta honom.
Ansvaret för att olyckorna avlöser varandra på den viktiga posten vilar på förbundsstyrelsen. Det är deras jobb att hitta rätt man eller kvinna.
Men i detta fall saknar jag all grund för att rikta kritik mot ordföranden Stefan Dahlbo och hans styrelsekollegor, tyckte nämligen själv att Ulf Dahlström var ett bra val - Dahlström kan vara ett kap -  även om han på min favoritlista låg efter namn som bland andra Thomas Wallén, Olof Stenhammar och Nina Wennerström.
Efter tre år kan vi konstatera att Dahlström inte levt upp till vare sig omgivningens förväntningar eller till sina egna målsättningar.
”Jag kan den kommersiella delen av idrotten och ett stort mål i mitt nya arbete blir att öka förbundets intäkter”, sa Dahlström i en SvD-intervju -"Svensk tennis ska bli världsledande" - 13 mars 2012.
Mycket diplomatiskt uttryckt kan man säga att Dahlström inte varit i närheten av att nå målen. Förbundet förlorar nästa år sin huvud-
sponsor SEB och vips försvinner då drygt 70 procent av sponsorintäkterna.
I sin årskrönika (23/12 2014) på förbundets hemsida håller Dahlström fast vid sitt mål om ökade intäkter men medger samtidigt att han själv inte räcker till.
”Ett stort mål för mig är att öka förbundets intäkter och en del i den här processen blir att anställa en marknadsansvarig under våren.”.
Generalsekreteraren som hade som en av sina främsta uppgifter att öka intäkterna ska nu alltså anställa en som gör jobbet.
Jisses!
Accepterar verkligen tennis-Sverige detta?
I så fall: HUR kan tennis-Sverige acceptera detta våldsamma slöseri med medlemsavgifter och statliga bidrag?
Flera av de förbundsanställda jag talat med tycker att Ulf Dahlström gör ett bra jobb internt. Han är också mannen bakom den kommunikationssatsning som gjorts för att nå ut bättre till tänkbara sponsorer.
Det är i och för sig vällovligt men ändå att börja i fel ände. Är själv lekman i affärsvärlden men nog är det väl bättre att börja med att skapa en stark produkt och först därefter kommunicera den?
Hur mycket har den omtalade kommunikationssatsningen kostat? Vilka sportsliga satsningar hade kunnat göras för dessa pengar?
Om jag var klubbmedlem skulle jag vilja ha svar på dessa frågor på årsmötet i Uppsala 24-25 april.
Där kan man kanske också väcka frågan varför Dahlström inte tagit mer aktiv del i kommunikationssatsningen. Som generalsekreterare har han en plattform som ger möjlighet att höras och synas, inte bara inom svensk tennis utan även i den idrottspolitiska debatten.
Tyvärr har Dahlström valt att varken höras eller synas.
Till sist: svensk tennis är säkert ingen lättsåld produkt (även om Catella nyligen satsade 10 miljoner kronor på ett Good to Great-team) då det som nu saknas en fixstjärna. Det finns också begränsat utrymme för förbundet att skaffa intäkter genom Davis Cup- och Fed Cup-lagen beroende på att Internationella tennisförbundet (ITF) inte gärna delar med sig av kakan.
Men inte ens det tillsammans kan försvara att förbundet i dagsläget ser ut att minska sina sponsorintäkter 2016 från 6.3 miljoner till 1.8 miljoner kronor.
Om Ulf Dahlström inte innan dess presenterar en ny penningstark huvudsponsor skulle det inte förvåna om han officiellt ”säger upp sig” och i hemlighet får ett bra avgångsvederlag.
Sådan sorti har andra generalsekreterare gjort före honom.