tisdag 15 november 2016

Här har Fair Play säkrat "SM-guldet" i suverän stil


En av de 88 sidorna i Fair Play Magazine
Elitserien har inte mer än börjat.
Ändå kan en mästare koras: Fair Play TK.
Men nej, nu handlar det inte om resultaten på banan utan om ”SM i marknadsföring” av den egna klubben och av Elitserien.
Jag har just läst igenom 88 (!) sidor tjocka Fair Play Magazine som gavs ut inför premiären av elitserien  och som i år blandar historiska tillbakablickar med skildringar av dagens breda verksamhet och så förstås en presentation av lagen som ska försöka att försvara fjolårets SM-guld.
Det är superproffsigt! Grattis!
Fair Plays klubbchef Janne Immonen är utan tvekan en av tennis-Sveriges driftigaste och mest engagerade ledare och jag önskar att han – sorry Fair Play – hade en mer central och ännu mer inflytelserik roll i svensk tennis än vad som nu är fallet.
Läs magasinet här
Med 2 966 medlemmar är Fair Play Sveriges största klubb och med 1 650 elever i träning varje vecka är klubbens barn- och ungdomsverksamhet störst i Malmö.
Samtidigt som många av landets klubbar med ljus och lykta letar sponsorer kan Fair Play visa upp ett företagsnätverk med drygt 120 företag.
Sponsorintäkterna i reda pengar är högre än de Svenska tennisförbundet har...
Fair Plays arbete väcker beundran runt om i tennis-Sverige men som så ofta då någon lyckas extra bra väcks också avundsjukan till liv.
Till exempel hävdas det från vissa håll att malmöklubben sätter de kommersiella intressena framför de sportsliga och väljer att köpa in färdiga spelare istället för att utveckla egna talanger.
Jag tycker att klubbens belackare istället borde bli sporrade att i möjligaste mån försöka efterlikna Fair Plays framgångsrecept.
Inte minst skulle det ge Elitserien ett enormt lyft. Att serien ska attrahera riksmedia kan vara ett långsiktigt mål men först och främst gäller det för klubbarna att marknadsföra sitt lag internt bland medlemmarna och att genom lokalmedia nå ut till en
större krets. Redan under sitt andra år i högsta serien har Solna TK lyckats bra och det finns säkert fler exempel.
Men ännu så länge är Fair Play mer ohotad i ”SM i marknadsföring” än på banan där Cornelia Lister & Co jagar tredje raka SM- guldet och där Isak Arvidsson, Pablo Figueroa och de andra killarna ska försöka att försvara fjolårets guld.