![]() |
En av de 88 sidorna i Fair Play Magazine |
Elitserien har inte mer än börjat.
Ändå kan en mästare koras: Fair Play
TK.
Men nej, nu handlar det inte om
resultaten på banan utan om ”SM i marknadsföring”
av den egna klubben och av Elitserien.
Jag har just läst igenom 88 (!) sidor
tjocka Fair Play Magazine som gavs ut inför premiären av elitserien och som
i år blandar historiska tillbakablickar med skildringar av dagens
breda verksamhet och så förstås en presentation av lagen som ska försöka att försvara fjolårets SM-guld.
Det är superproffsigt! Grattis!
Fair Plays klubbchef Janne Immonen är
utan tvekan en av tennis-Sveriges driftigaste och mest engagerade
ledare och jag önskar att han – sorry Fair Play – hade en mer
central och ännu mer inflytelserik roll i svensk tennis än vad som nu är fallet.
![]() |
Läs magasinet här |
Samtidigt som många av landets klubbar
med ljus och lykta letar sponsorer kan Fair Play visa upp ett
företagsnätverk med drygt 120 företag.
Sponsorintäkterna i reda pengar är
högre än de Svenska tennisförbundet har...
Fair Plays arbete väcker beundran runt
om i tennis-Sverige men som så ofta då någon lyckas extra bra
väcks också avundsjukan till liv.
Till exempel hävdas det från vissa
håll att malmöklubben sätter de kommersiella intressena framför de sportsliga och väljer att köpa in färdiga spelare istället
för att utveckla egna talanger.
Jag tycker att klubbens belackare
istället borde bli sporrade att i möjligaste mån försöka efterlikna Fair Plays
framgångsrecept.

större krets. Redan under sitt andra år i högsta serien har Solna TK lyckats bra och det finns säkert fler exempel.
Men ännu så länge är Fair Play mer ohotad i ”SM i marknadsföring” än på banan där Cornelia Lister & Co jagar tredje raka SM- guldet och där Isak Arvidsson, Pablo Figueroa och de andra killarna ska försöka att försvara fjolårets guld.