onsdag 28 januari 2015

Näringslivstoppar planerar bolag med eliten i fokus


     
SvD 6 september 2014
Privata aktörer tar allt mer plats i svensk tennis. I samma takt minskar Svenska Tennisförbundets betydelse.
Det är en välkommen utveckling som förhoppningsvis slutar med ett Svenskt Elittennis AB.
Bara tanken ger säkert rysningar av obehag hos Växjö TS mångårige ordförande Åke Magnusson och de andra ledare som genom sina beundransvärda insatser på ideell basis bidrog till att bygga det svenska tennisundret.
SvD 15 oktober 2014
Riksidrottsförbundet (RF) talar lika ofta som stolt om att Sveriges största idrottsrörelse bygger på 800 000 ideellt arbetande ledarna. Så är det säkert. Det är också därför staten skjuter till 1.7 miljarder kronor per år. Utan hjälp av dessa pengar skulle många  förbund inte klara sig.
 Men det finns också en risk med bidragen. Mottagaren kan luta sig tillbaka i vetskapen om att pengarna ändå rullar in.
Den som driver en kommersiell verksamhet måste vara på tå för att hitta nya intäktsmöjligheter.
Det finns självklart inget definitivt samband – vare sig inom idrotten eller i övrigt - mellan bidrag och förslappning vilket bland annat många av landets klubbar är bra exempel på.
Men i svensk tennis finns tyvärr även ett utmärkt exempel på hur skillnaden i ambition och drivkraft kan skilja sig mellan en bidragsmottagare och en kommersiell aktör:

Challenge 21 januari 2015
•I  förra veckan presenterade Good to Great sin nya teamsponsor Catella. Företaget går in med drygt tio miljoner kronor under tre år och akademin har redan tidigare flera mycket penningstarka sponsorer i ryggen.
•Svenska tennisförbundets sponsorsintäkter har halverats sedan 2007. Då huvudsponsorn SEB försvinner nästa år - Förbundet förlorar sin huvudsponsor- tappar förbundet ytterligare 4.5 miljoner kronor vilket motsvarar  drygt 70 procent av de totala sponsorsintäkterna.
Förmodligen lyckas förbundet hitta en ny huvudsponsor. Men till vilka slantar? De statliga bidragen räcker kanske för att hålla basverksamheten vid liv men definitivt inte till en elitsatsning värd att prata högt om. Sportchefen Johan Sjögren och de båda förbundskaptenerna Fredrik Rosengren och Lars-Anders Wahlgren får fortsätta att göra det bästa möjliga med de mycket små resurser trion har till sitt förfogande.
Den ringa tilltron till förbundsledningens möjligheter att hitta stora intäktskällor behöver varken förklaras eller försvaras. Det är bara att läsa boksluten.
Under fjolårets If Stockholm Open väckte jag frågan om ett Svenskt Elittennis AB – Privatisera svensk elittennis – och sedan en tid arbetar en grupp näringslivstoppar med brinnande tennisintresse på att hitta en lösning.
Kanske blir slutresultatet inte ett AB med övergripande ansvar för svensk elittennis men väl med ett bolag där ägarna initialt skjuter till egna medel för att skapa något som intresserar de presumtiva sponsorer som under många år vänt tennisen ryggen.
Det är för övrigt inte bara svensk tennis som har anledning att tänka i nya banor för att hänga med i den internationella konkurrensen. Under rubriken ”Nya ägare måste släppas fram” skrev Sten Söderman, Professor emeritus i International Business vid Stockholm Business School på Stockholms Universitet,  häromdagen om svensk fotbolls framtid i Idrottens Affärer: Nya ägare måste släppas fram





"Vi ska bli som Barcelona är på Camp Nou - oslagbara"

Robin Söderling och kollegan Magnus Alsterback har anledning vara nöjda
Robin Söderling når nya mål i sin karriär vid sidan av banan.
Söderlings eget bollmärke - RS - finns i 15 länder, 50 svenska klubbar använder bollen i sin dagliga verksamhet och nu ligger bollrören på hyllorna i många av landets Stadium-butiker.
– Jag är mycket stolt och glad över avtalet med Stadium, säger den tidigare världsfyran och tvåfaldige Grand Slam-finalisten till Challenge.
Fyra år efter sin senaste match på ATP-touren är Robin Söderling fortfarande ett stort namn. Men han menar att enbart namnet knappast skulle ha räckt för att få till stånd avtalet.
– Jag tror att känslan i vårt varumärke, insikten i vår strategi och vad vi åstadkommit under första året imponerat på Stadium.
Klart sedan tidigare är att RS-bollen gör debut på ATP-touren i höstens If Stockholm Open där Robin förra året klev in som turneringsdirektör och fick en smakstart med bra publiksiffror och en drömfinal mellan Tomas Berdych och Grigor Dimitrov.
Även om intresset för bollen är stort också utomlands är den svenska marknaden nummer ett för Robin och hans team.
– Vi ska bli som Barcelona på Camp Nou. Oslagbara, säger han med glimten i ögat.
Företaget har också tagit fram tennisbollar för barn och tecknat ett tvåårsavtal avtal med If SO-tour.
- Runt 520 knattetävlingar per år kommer att spelas med vår boll, berättar delägaren Magnus Alsterback som liksom Robin får mycket positiv feedback för bollen.
- Vi får ofta höra att den är en av de bästa på marknaden vilket självklart är lika kul som stimulerande.