![]() |
SvD i dag |
I september slår en ny svensk
tennisakademi upp portarna.
Det är KLTK som står bakom projektet
vilket drivs i samarbete med överlägsna världsettan Serena
Williams coach Patrick Mouratoglou.
- Samarbetet kommer bland annat bestå i spelar- och tränarutbyten, säger KLTK;s sportchef Rickard Billing till SvD.
Billing tror och hoppas att akademin kommer att göra stor skillnad.
– Svensk tennis är inte längre
världsledande och vi vill vara en av de aktörer som bidrar till
att ändra på detta.- Samarbetet kommer bland annat bestå i spelar- och tränarutbyten, säger KLTK;s sportchef Rickard Billing till SvD.
Billing tror och hoppas att akademin kommer att göra stor skillnad.
KLTK söker en utländsk chefstränare.
– Under svensk tennis storhetstid
var det många länder som ville ha svenska tränare. Nu är det vi
som behöver influenser utifrån. Det är nästan bara vi i
Skandinavien som inte producerar spelare. Vi söker därför en
tränare med erfarenhet att ta sig an 12-13-åringar och utveckla
dem till toppspelare.
Fem, sex namn finns på önskelistan men inget av dem är känt utanför en trängre krets.
Det behövs nämligen inte.- Vi har under många år haft som mål att starta en akademi . Vi var länge inställda på att ha en sponsrad akademi. Men om vi haft en sponsor skulle det nästan ha varit nödvändigt med en känd tränare eftersom man då måste lägga in även kommersiella värderingar. Vi är lyckligt lottade som inte behöver det.
Nu finansieras verksamheten- som har en
budget på drygt fem miljoner kronor per år – av runt tio
donatorer.
– De vill inte vara offentliga och
har inget annat motkrav än att vi genomför det här projektet,
säger klubbens generalsekreterare Mats Låftman.
Akademin i Kungliga hallen kommer att
ha emot 10-12 juniorer från tolv år och uppåt och i anslutning
till hallen byggs ett campus med bland annat skolsal och
övernattningsrum.
Serena Williams coach Patrick
Mouratoglou driver sedan 1996 en av världens mest erkända akademier
och detta är första gången Mouratoglou samarbetar med en annan
akademi.
– Vi har aldrig tidigare arbetat med
partners eftersom vi är mycket måna om vårt varumärke, men när
jag fick ta del av KLTK:s ambitiösa planer beslöt vi oss för att göra ett
undantag, säger Mouratoglou.