söndag 10 maj 2015

Bra start på hemmaplan


Fred Simonsson tar hjälp av en mental coach
Två av årets tre första svenska ITF-turneringar har bjudit på hemmafinalister – överraskande sådana dessutom.
I Karlskrona gick Fred Simonsson fram till sin första final i dessa sammanhang och i Båstad nådde 17-åriga Kajsa Rinaldo Persson karriärens största framgång.
Där bara två exempel hur betydelsefullt det är med små internationella hemmaturneringar för unga svenska talanger.
Det ska bli intressant att se om Kajsa redan nu kan leva upp till de lite högre förväntningar som börjar ställas på henne eller om framgången följs av en reaktion i den här veckans ITF-turnering som också spelas i Båstad.
Sett till resultatet fick Fred Simonsson en reaktion efter finalen i Karlskrona. Han föll ju i första omgången i förra veckans Båstad-turnering. Men rapporterna därifrån berättar att Fred i första set spelade på en högre nivå än någon annan svensk gjort under de senaste åren.
Förra hösten var Simonsson inställd på att åka över till USA för att spela collegetennis men poängen på högskoleprovet räckte inte till.
– Då bestämde jag mig för att ge tennisen en chans till på proffsnivå. Just nu känns det ganska bra, säger 20-åringen som spelar för KLTK men har sin bas på Good to Great där han har hjälp av erfarne coachen Peter Carlsson.
Hur ser du på din framtid inom tennisen? 
– Jag sätter så lite press som möjligt på mig. Det är då jag spelar som bäst och därför sätter jag inte upp några rankningsmål, säger Fred som anlitat professionell hjälp för att bättra lära sig hantera den mentala pressen.
– Det är riktigt bra. Bland annat har jag med mig på banan en lapp där det står vad jag ska tänka på.
Och vad är det?
– Att jag ska ha tålamod, att använda handduken om jag behöver samla mig och så lite speltekniska saker, ja, det är väl det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar