I dag föddes ett nytt svenskt
tennisteam.
Alldeles nyss presenterade akademin
Good to Great spelarna och teamsponsorn Catella på en presskonferens
i Stockholm.
Satsningen är treårig men ingen av
parterna vill svara på frågan hur stora pengar det handlar om.
Det kan jag däremot avslöja: Det rör
sig om drygt tio miljoner kronor och är därmed en av de största
teamsatsningar som gjorts i svensk tennis.
-
- Vi har funnits i tennisen i många
år och det är naturligt för oss att vara med då Good to Great nu
tar nästa steg, säger Ann-Charlotte Svensson, kommunikationschef på
Catella som redan tidigare sponsrar akademin.
I det nya teamet ingår Rebecca
Peterson,19 år, Jacqueline Cabaj Awad, 18 år, Filip Malbasic, 16
år, Jonas Eriksson Ziverts, 15 år och Karl Friberg, 15 år.
- Så ser det ut i dag men inget är hugget i sten. Resultat, utveckling och mognad är faktorer som väger tungt och vi kan också ta in nya spelare, säger Nicklas Kulti som driver akademin tillsammans med Magnus Norman och Mikael Tillström.
- Den nya satsningen ger spelarna möjlighet att åka ut mer för att mäta sina krafter internationellt, säger Tillström
Tack vare de nya sponsorsmiljonerna kan
Good to Great också erbjuda fler spelare att träna på akademin som
har sitt säte i Järfälla, ett par mil nordväst om Stockholm.
-Vi vill ge spelare runt om i landet
möjlighet att komma hit och träna ibland. Vad gäller just den
satsningen handlar det om spelare från tolv år och uppåt, säger
Kulti.
Akademin startade i januari 2011 och
har lockat gräddan av Sveriges framtidstalanger. Att nuvarande
världsåttan Grigor Dimitrov under ett år hade sin bas på GTG och
att Norman coachar fyran Stanislas Wawrinka har givit akademin ett
mycket gott anseende även internationellt.
Då de tre svenska exproffsen vid
starten berättade om sin vision att skapa en av världens bästa
tennisakademier var det fler än en som skakade på huvudet. Nu är
det väl ingen som gör det längre men kvar finns kritikerna som
menar att akademin har så stora kommersiella intressen att den inte
passar in i den urtypiska svenska idrottsmodellen.
Och det gör den kanske inte heller –
vad det nu spelar för roll.
Vad är bäst – en kommersiell
akademi som ger barn och ungdomar möjlighet att lyckas eller en
organisation som trots stora statliga bidrag inte lyckas visa upp en
elitsatsning värd namnet?
För mig är svaret givet.
Jag tror definitivt inte att allt på
Good to Great är optimalt redan nu. Akademin är fortfarande ung och
det tar sin tid innan alla bitar faller på plats. Kanske blir
exproffsens vision aldrig verklighet.
Men det kvittar i så fall.
Ambitionen och drivkraften finns där
och går planerna i lås får GTG under de närmaste månaderna klart
med en egen anläggning. Tre kommuner är aktuella och ritningarna
ligger klara.
Åtta inomhusbanor, gym,
övernattningsrum – sammanlagt 10 000 kvm – och sex utomhusbanor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar