fredag 1 juli 2016

"Nu är jag tillbaka i livet" - känslosam seger för del Potro


Nu är det bara att hoppas att del Potros handled inte börjar spöka igen
Han har en Grand Slam-titel och ytterligare 17 titlar på meritlistan.
Vad är då en plats i tredje omgången i Wimbledon?
Jo, det kanske allra största som hänt en spelare som varit ytterst nära att ge upp karriären på grund av skada.
– Jag har suttit hemma i ett par år. Nu är jag tillbaka i livet, säger argentinaren Juan Martin del Potro efter 3-1-segern mot världsfemman Stanislas Wawrinka.
 Det är en efterhängsen handledsskada som hållit 2009 års skrällsegrare i US Open borta från touren.
2014 spelade han fyra turneringar, förra året två.
– Det har varit en mycket tuff tid och jag har tvivlat många gånger, säger den 27-årige argentinaren som spelar sin första Grand Slam-turnering sedan Australian Open 2014. Han ligger 165 på rankningen där han var fyra för sex år sedan var fyra under några veckor. Men det var också den säsongen handledsskadan tvingade honom till ett nio månader långt uppehåll.
Sedan dess har skadan till och från och i olika hög grad hindrat honom.
- Nu känns det som om jag äntligen kan få tala om min tennis istället för om handledsskadan. Det här är min andra eller tredje karriär, säger del Potro efter sin första seger mot en topptiospelare sedan Master-slutspelet 2013 då han i gruppspelet besegrade nian Richard Gasquet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar