torsdag 22 september 2016

Han ser fördel i att vara döv - unge talangen får svensk hjälp för att nå världstoppen


Duckhee Lee är Sydkoreas näst bäst rankade spelare
Han heter Duckhee Lee, är 18 år, kommer från Sydkorea, ligger redan 186 på rankningen och är ett
spännande framtidsnamn.
Men det finns en sak som skiljer Lee från de andra unga talangerna: han är döv sedan födseln.
”Dövhet ses som ett handikapp men det bekymrar mig inte eftersom jag tycker att det är min största fördel gentemot motståndarna”, har han sagt i en intervju med amerikanska Vice.
”Det är min speciella gåva som de andra spelarna inte har. Jag blir aldrig distraherad av publiken, motståndaren eller någonting annat. Det innebär att jag kan koncentrera mig mycket bättre på mitt spel”.
Sedan några veckor tillbaka samarbetar Duckhee Lee och hans team i Sydkorea med Nina Wennerström på Wesport.
– Han (Lee, min anmärkning) är ödmjuk, trevlig och ger alltid hundra procent. Han har vad som krävs för att klättra på rankningen och bli en toppspelare, säger Wennerström till Challenge.
Wennerström ser stor potential i Lee
Rafael Nadal är en av många på tenniscirkusen som imponeras av den unge talangens framfart och säger att Duckhee Lee är en stor inspirationskälla och förebild.
Wennerström stämmer in: 
– Att han ser sin dövhet som en fördel berättar mycket om honom som person. Han är en stor förebild inte bara för tennisspelare och andra idrottare utan för oss alla.
Den 175 centimeter långe sydkoreanen är jämngammal med Mikael Ymer, har tio Future-titlar och några semifinaler i Challengers på meritlistan.
Han kvalade i år till tre av de fyra Grand Slam-turneringarna och överlevde första kvalomgången i US Open.

          



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar