måndag 20 juli 2015

Ymer till Schweiz - för att träna med Roger Federer


Vem skulle inte jubla om han var i Elias Ymers kläder
Elias Ymer står inför sitt livs kanske största äventyr.
Efter SkiStar Swedish Open åker den 19-årige Sverigeettan på träningsläger – ihop med Roger Federer.
– Det är stort och ska bli jätteroligt att få lära av den bäste genom tiderna, säger Elias till Challenge.
Under Wimbledon fick det svenska framtidshoppet bolla in Federer inför en match och den 17-faldige Grand Slam-segraren gillade vad han såg hos Elias som nu ska sparra med världstvåan på ett tredagars läger  i Zürich.
– Det var Stefan (Federers coach Stefan Edberg) som frågade mig, berättar Elias som självklart inte behövde någon betänketid innan han svarade ja.
– Jag har två veckor ledigt efter Båstad. Roger är störst i historien och att få möjlighet att träna med honom är fantastiskt. När Stefan i Wimbledon sms:ade och frågade om jag dagen efter kunde bolla in med Roger kändes det både kul och nervöst.
–När vi stod där tänkte jag, shit här står jag och bollar med Roger Federer som jag sett på tv tusentals gånger.
Och hur känner du nu?
–  Det är inte nervöst längre, säger Elias Ymer som även om han ännu inte etablerat sig på ATP-touren börjar känna sig alltmer hemtam i miljön.
Men fortfarande kan han bli lite förvånad över vissa saker. Som till exempel då han kom till veckans Båstad-turnering där Ymer som hemmafavorit och framtidshopp är ett av dragplåstren. 
– Jag har varit här sedan jag varit liten och då drömde jag om att spela turneringen och att få vara i players lounge. Nu ser jag mig själv på affischerna här, säger han och ler.
Ymer har kvalat in i årets tre avverkade Grand Slam-turneringar och oavsett resultat i Båstad kommer han att tvingas kvalspela även till US Open. Efter sortin i Wimbledon spelade han två Challengers i hopp om att kunna klättra tillräckligt högt för att bli direktkvalificerad till årets sista Grand Slam-turnering men han fick inte ihop tillräckligt många poäng.
Den 133-rankade hemmafavoriten har en tuff lottning i Swedish Open där han på tisdagen möter Thomaz Bellucci, 41-rankad brasilianare som tagit samtliga sina fyra ATP-titlar på grus, senast i Geneve i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar