måndag 31 augusti 2015

Williams pratar bort pressen hon har på sig i US Open

SvD i går
Det ligger mycket i potten i US Open för megastjärnan Serena Williams.
Hon kan bli andra damspelare under proffseran att ta en Grand Slam och samtidigt tangera Steffi Grafs rekord på 22 GS-titlar.
Men Williams väljer att tona ned betydelsen av detta.
– Jag tycker inte att mycket står på spel för mig. Jag tänker inte så, säger den snart 34-åriga amerikanskan till The Independent.
Senare i intervjun säger hon:
– Om jag går långt i turneringen är det möjligt att jag börjar tänka på det där (att ta en Grand Slam, SvD:s anmärkning) och då känner av pressen.
Efter årets segrar i Australian Open, Franska mästerskapet och Wimbledon kan Williams bli första spelare sedan Graf 1988 att ta samtliga fyra Grand Slam-titlar samma säsong.
Williams berättar att hon fått många lyckönskningar även från konkurrenter.
– Helst vill de förstås vinna själva men om de inte gör de har de mig som andraval. Det känns fantastiskt bra, säger Williams som har mer än dubbelt så många rankningspoäng som tvåan Simona Halep.
Så överlägsen har ingen anan spelare varit och de flesta är väl överens om att Serena Williams är bäst genom tiderna.
Själv vill hon inte jämföra sig med tidigare storheter.
– Det är så svårt att jämföra spelare från olika generationer. Kraft, teknik och teknologi förändras.
Serena Williams tog sin första Grand Slam-titel just i US Open – 1998!
 – Då tänkte jag inte ens tanken att jag en dag skulle sitta och prata om rekord.
Hon har tagit titeln i åtta av de 13 de senaste Grand Slam-turneringarna. I de övriga fem turneringarna har hon inte överlevt kvarten och förlorat mot spelare rankade 25, 24, 14, 35, 24 – siffror som berättar att Serena Williams ibland av nervositet underpresterar så kraftigt att hon slår ut sig själv.
Just detta är enda hotet mot henne också på Flushing Meadows i New York.

Djokovic siktar på 10:e Grand Slam-titeln
SvD:s favoriter i US Open.                
Damer:
1. Serena Williams - överlägsen konkurrenterna.
2. Victoria Azarenka – frågetecken för skada.
3. Simona Halep, stark sensommar.
Herrar:
1. Novak Djokovic – dominant senaste åren.
2. Andy Murray, tuff förstaomgång mot Kyrgios.
3.Roger Federer – om han slipper tyngsta favoriterna.

Fotnot: Artikeln införd i söndagens SvD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar