måndag 16 maj 2016

Han tänker följa i Pernfors och Isners spår - på college


Söderlund har två ITF-titlar på meritlistan
Jaså, du ska gå på college – så du har gett upp proffsdrömmen?”.
Det är möjligt att det inte låter exakt så men andemeningen går inte att misstolka: i samma stund som en talang väljer college sänds signalen om att han eller hon också väljer att sluta satsa på tennis.
Jag hoppas att det snart blir andra tongångar i svensk tennis och att college då istället ses för vad det är: ett av flera alternativ till hur en seriös satsning kan göras.
För det är ju precis så det är. Ja, för många kan college vara det i särklass bästa alternativet. Varför på egen hand och till mycket stora kostnader harva runt på små ITF-turneringar när du istället kan ingå i ett team och få nog så mycket matchträning? Exproffset och USA:s tidigare Davis Cup-kapten Patrick McEnroe menar att 98 (!) procent av alla som satsar på tennis skulle må bra av att välja college för sin satsning.
 Tidigare världsnian John Isner (nu 17 på listan) blev proffs då han var 22 år och den amerikanske kanonservaren säger:
Jag är hundra procent säker på att jag inte skulle ha lyckats om det inte varit för college”.
En LIRARE
Mikael Pernfors segrade i det nationella collegemästerskapet (NCAA) 1984 och -85 för att året därpå gå till final i Franska mästerskapet. Pernfors tog tre ATP-titlar, var världstia som bäst och är en av svensk tennis största underhållare genom tiderna.
Där några exempel.
Kanske kan snart 19-årige Carl Söderlund med tiden bli ytterligare ett. För några veckor sedan tog han i Karlskrona karriärens andra ITF-titel, han är rankad 634 och av de fem landsmän Carl har framför sig på rankningen är Mikael Ymer den ende som är yngre.
Denna vecka är Söderlund en av 16 svenskar som spelar ITF-turneringen i Båstad och i augusti bär det av till....
– College. Anledningen är att jag känner att jag har mycket kvar att utveckla innan jag blir en komplett spelare och att college då ger mig några år för det innan jag går full tid på touren, säger Carl till Challenge och fortsätter: 
– Jag har varit över på besök på min skola som är University of Virginia. Jag har träffat tränarna och sett resurserna. Allt är verkligen grymt. Jag kommer väldigt bra överens med tränarna. Deras upplägg och tankesätt vet jag kan förbättra min tennis i det stadiet jag är i nu.
– Det är bra spelare som går där och därmed får jag bra sparring.
Att kuska runt på ITF-touren är mycket kostsamt. Inte ens framgångar ger lönsamhet och satsningen blir därför mycket ekonomiskt betungande för familjerna. Det skapar inte sällan stor press på spelarna. ”Lyckas jag inte på någon av de närmaste tävlingarna är pengarna slut och jag måste lägga av”.
– Det kostar en hel del att ligga ute och spela Futures året runt, vilket inte skulle fungera för min del. Många skolor väljer att spela enbart collegeturneringar, men jag kommer att spela också professionella turneringar under collegeperioden, säger Carl som berättar att hans skola arrangerar en Challenger och en Future.
En servekanonjär
Närmast då?
– Jag kommer köra vidare med Futures och förhoppningsvis tävlingarna i Båstad (Challengern samt SkiStar Swedish Open, min anmärkning) senare i sommar, sedan åker jag över och lägger basen i USA några år. 
Där ska han fortsätta att bygga på grunden för att en dag nå ATP-touren.
Carl lägger till: 
– Sen får man inte glömma bort att jag kan fortsätta mina studier samtidigt.
Även om han inte nämner studierna pliktskyldigt eller i förbigående råder det ingen tvekan om att tennisen är prio ett för Carl Söderlund. 
Precis som det kan vara – även för de som väljer college...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar