måndag 25 januari 2016

Ymer är ödmjuk inför galan: "En ära bara att få vara med"

SvD idag. Elias berättar om sitt 2015 och tankarna kring denna säsong
Tangerat världsrekord, första titeln på Challengertouren och närmare 100 platsers klättring på rankningen.
Vad sägs om Elias Ymers 2015?
– Det var sjukt bra. Att kvala in i alla Grand Slam var helt, heeeelt otroligt och nästan för bra för att vara sant, säger huvudpersonen själv till SvD.
Låter han så nöjd att det kan tolkas som kaxighet? Kanske uppfattas det så av vissa men se då vad Elias känner inför sitt första besök på Idrottsgalan:
– Det är hur stort som helst och för mig är det en ära bara att få vara med. Sveriges bästa idrottare är ju där. Brukar inte kungen vara där? Shit, det skulle vara grymt.
19-åringens starka självförtroende blandas alltså med en stor portion ödmjukhet. Den märks även på hans inställning inför möjligheten att bli tilldelad Lilla Bragdguldet.
– Att vara nominerad är jättestort för mig. Om jag förberett tacktal? Haha, nej, konkurrensen är ju så grymt hård.
Elias har under veckan tränat i Växjö tillsammans med Fredrik Rosengren som tillsammans med Elias ungdomstränare Dan Eklund utgör Sverigeettans coachteam under säsongen.
Den har inte börjat bra. Förlust i kvalet i Chennai följdes av förlust i första kvalmatchen till Australian Open där Elias däckades av den 43-gradiga värmen.
– Det var lite läskigt. Jag ledde 6-3, 2-0 men var då helt färdig och visste att det var kört, berättar Elias som efter matchen behandlades med dropp i två timmar innan han återhämtade sig.
Det var just i Melbourne som hans fantastiska fjolårssäsong tog sin början. Inte ett tappat set på tre kvalmatcher efter vilka han stod inför Grand Slam-debut, ovanpå det som förste svensk i herrsingel i dessa sammanhang sedan Robin Söderling i Wimbledon 2011.
Då Elias kvalade in även i Franska mästerskapet, Wimbledon och US Open blev han tredje spelare genom tiderna med det oslagbara rekordet att under en säsong kvala in i samtliga fyra Grand Slam-turneringar.
Vilken av kvalframgångarna sätter du högst?
– US Open, det var ju där det blev jackpot.
På våren gick han till åttondelsfinal i 500-turneringen i Barcelona och i juni spelade Elias på gruset i Caltanissetta hem sin första Challengertitel.
2015 var också året då han fick hundrabästalistan inom räckhåll. Han låg 127 som bäst och slutade säsongen som 136.
– Jag borde ha gått in på topp hundra. Kanske hade det gått om jag inte skadat axeln, säger Elias som under hösten tvingades lämna återbud till bland annat Stockholm Open.
Han lämnade i mars Sverige och akademin Good to Great för att istället ha sin bas i Barcelona och Galo Blanco som coach. Efter åtta månader avslutades samarbetet.
Bröt du upp från Sverige för tidigt?
– Nej, jag tyckte att det var rätt tid att göra det och jag ångrar ingenting. Jag hade ju bra resultat under året.
Framgångarna då innebär att Elias Ymer i år har fler poäng att försvara än någonsin tidigare. På de två första turneringarna har han tappat 55 poäng och går kräftgång på rankingen där han nu ligger 144.
Pressar det dig att ha poäng att försvara?
– I Australien kände jag det så och det var lite jobbigt. Men nu har jag inga poäng att försvara förrän i april. Jag försöker tänka att det inte går lika snabbt uppåt för alla utan att det måste kunna få ta lite tid.
– Sedan vet man ju att det kan räcka med ett eller några riktigt bra resultat för att det ska lyfta, säger Elias som inte sticker under stol med att det känns svårt att vara ensam svensk på hög nivå.
– Australien och många andra länder har flera upcoming stjärnor. De blir hjälpta av varandras framgångar. Jag önskar att jag inte var så ensam. Men det är som det är.
**
Fakta:                    
Förstasidespuff i SvD
Elias Ymer
Född: 10 april 1996 i Skara
Längd: 183 centimeter
Vikt: 78 kilo
Klubb: Salk
Främsta meritere : En Challenger-titel, fyra klarade Grand Slam-kval under 2015, matchhjälte i Sveriges Davis Cup-lag då han som 17-årig debutant vann den avgörande matchen i 2013 års kval mot Danmark.
En av fyra tennisspelare som ingår i Sveriges Olympiska Kommittés (SOK) topp- och talangprogram. En av fyra kandidater till Lilla Bragdguldet.
Fotnot: Artikeln publicerad i dagens SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar